Moon tiger
Amsterdam: De Geus, © 2021
251 p.
9789044544688 (paperback)

De klauwen van de geschiedenis

Penelope Lively zette een indrukwekkende historica neer in Moon tiger, haar prijswinnaar uit 1987 die nu wordt heruitgegeven.

'Chronologie irriteert me. In mijn hoofd bestaat geen chronologie', aldus Claudia Hampton, een historica voor wie het moment van de laatste ademtocht in zicht komt. Ze ligt in een ziekenhuisbed, herinnert zich haar leven en dat van de haren. Een geschiedenis van de wereld wil ze schrijven. Hamptons vader sneuvelde tijdens de Eerste Wereldoorlog, waarop haar moeder zich loskoppelde van de grote wereld door zich enkel bezig te houden met haar rozentuin. Dat is geen manier van leven voor Claudia; zij staat te trappelen om zichzelf op de kaart te zetten. Net als de jonge vrouwen in de verhalen van Alice Munro groeit ze op in een tijdperk waarin intelligentie voor vrouwen als een handicap wordt gezien, maar dat weerhoudt haar er niet van om tijdens de Tweede Wereldoorlog in Caïro als oorlogsverslaggever aan het werk te gaan. Later gaat de polemiserende, uitdagende Claudia geschiedenisboeken schrijven. Recensenten noemen haar werk 'geschiedenis in technicolor', maar Claudia vindt aa…Lees verder

Scherpe, innemende roman over een scherpe, innemende vrouw

'De moon tiger is een groene wierookspiraal die 's nachts langzaam opbrandt en muggen verdrijft en uiteenvalt in stukjes grijze as.' Aldus de ik-figuur in Penelope Lively's roman Moon tiger, ongeveer halverwege het boek. Deze roman uit 1987 (destijds bekroond met de Booker Prize) vertelt het verhaal van oorlogscorrespondent en bestsellerschrijver Claudia Hampton. Het beeld van de wierookspiraal is exemplarisch voor het verhaal, dat niet chronologisch is verteld, maar via door elkaar heen kringelende draden. Vanaf haar sterfbed in een Londens ziekenhuis doet Claudia ('Ik ben met de eeuw oud geworden; er is van geen van ons tweeën nog veel over') haar afwisselend trotse, verongelijkte, zelfingenomen en ontwapenende verhaal. Terugkerend element is haar korte maar intense liefdesrelatie met de Britse tankcommandant Tom Southern in Caïro ten tijde van WO II. Tijdens een laatste samenzijn met Tom werd Claudia zich bewust van de moon tiger, op het tafeltje naast het bed. Lively'…Lees verder

PENELOPE LIVELY Moon Tiger

BOEKENBAL

****1/2

Een nieuwe vertaling van een onterecht vergeten Booker Prize-winnaar uit 1987. Een bedlegerige Londense dame heeft decennialang populaire geschiedenisboeken geschreven en wil in haar laatste levensdagen haar magnum opus creëren: een allesomvattende, caleidoscopische geschiedenis van de wereld, maar eigenlijk vooral van háár wereld. In een ronduit alles verzwelgende stijl blikt ze terug op haar jeugd, de bizarre liefde voor haar broer, de angsten die ze in de twee wereldoorlogen heeft doorstaan, haar leven in Egypte en een kortstondige, maar passionele romance met een soldaat. De protagonist, Claudia Hampton, is uiterst onsympathiek, maar tegelijk één van de memorabelste romanpersonages die we in jaren zijn tegengekomen. Haar unieke vertelstem is gelukkig ook met pit vertaald. ‘Tiger Moon’ is een intense koortsdroom over liefde en verlies, en een diepzinnige reflectie over geschiedschrijving, maar het boek weet tegelijk…Lees verder

Een eigenzinnige historica ziet op haar sterfbed haar leven terug in verschillende fasen en lagen. Uiteindelijk heeft haar broer de belangrijkste rol gespeeld, maar haar minnaar, schoonzus en dochter, die haar op komen zoeken, krijgen ook een eigen stem in het patroon. De schrijfster laat het levensverhaal van de historica in een breder, historisch perspectief zien. Zij is daar uitstekend in geslaagd, het is een intelligente roman over een niet zo sympathieke, maar wel boeiende vrouw. Goede vertalling. De schrijfster (1933) kreeg in 1987 de Booker Prize voor deze roman.

Een grote liefde zonder eigen stem

Het heruitgegeven Moon Tiger is een diep ontroerende, onconventionele liefdesroman.

Hoewel Penelope Lively (Dame Penelope Lively zelfs) auteur is van meer dan vijftig boeken - fictie, non-fictie, voor zowel jongeren als volwassenen - genoot ze, tot voor kort, bij ons weinig bekendheid. Twee van haar romans stonden op de shortlist voor de Booker Prize. Bij de derde nominatie in 1987 was het raak met Moon Tiger, een boek dat aanvankelijk door de Engelse pers was weggezet als een damesroman. Maar toen was daar die prijs; dertig jaar later gevolgd door een nominatie voor Beste Man Booker Prize-winnaar aller tijden. Geen hond die het nu nog zou durven deze dame niet serieus te nemen.

Zelf kwam ik Lively in 2018 op het spoor door Leven in de tuin, een even geestige als erudiete verhandeling over tuinen, tuinieren en tuinliteratuur, dat ik alleen al vanwege het omslag had aangeschaft. Maar zo verleidelijk als de cover is van Leven in de tuin zo onaantrekkelijk is het omslag van Moon Tiger - beide overigens naar Engels voorbeeld. Wie niet oppast gaat alsnog en opni…Lees verder