Stoornis
Jonathan Kellerman
Obsession
Amsterdam: Sijthoff, 2008
365 p.
9789021801285

Na een serie van meer dan twintig thrillers wordt het zelfs voor een ervaren schrijver en psycholoog als Jonathan Kellerman moeilijk om een originele en boeiende plot te ontwikkelen. In de eerste helft van Stoornis doen de bekende hoofdpersonages, kinderpsycholoog Alex Delaware en rechercheur Milo Sturgis, nl. niet veel meer dan speculeren en praten over een al dan niet gepleegde moord in een ver verleden. Gelukkig wordt er tijdens hun onderzoek effectief een junkie vermoord. Vanaf dan komt de oorspronkelijke Kellerman alsnog boven.

Tanya Bigelow werd als klein kind gedumpt door haar moeder en opgevoed door haar tante. Deze uiterst toegewijde verpleegster op de Spoedeisende Hulp onthult op haar sterfbed aan haar pleegdochter dat ze in het verleden een man heeft vermoord. Omdat Tanya als kind door psycholoog Alex Delaware werd behandeld voor depressief-compulsief gedrag, stemt deze toe om deze bekentenis na te trekken via zijn vriend Milo. De rechercheur is 14 dagen vrij…Lees verder
De 19-jarige Tanya is verbijsterd als haar geliefde tante Patty (die haar heeft opgevoed) haar op haar sterfbed vertelt dat ze vroeger een man vermoord heeft. Na Patty’s dood zoekt Tanya hulp bij psycholoog Alex Delaware, die haar vroeger heeft behandeld voor een dwangneurose, en diens vriend LAPD- inspecteur Milo Sturgis. Heeft die moord echt plaatsgevonden? Delaware en Sturgis gaan op onderzoek uit en volgen het spoor terug. De moord op Patty’s buurvrouw is het begin van een reeks moorden die zijn wortels in Patty’s verleden lijkt te hebben. Eenentwintigste deel in de populaire misdaadserie rond het duo Delaware en Sturgis uit Los Angeles. Niet alle delen zijn van dezelfde kwaliteit. Dit deel is niet een van de beste: het is bij vlagen spannend, de plot is goed, maar het had allemaal wat spitser en compacter gekund. Voor de liefhebbers van de reeks is het natuurlijk altijd aardig om te zien hoe het leven van de vaste personages zich verder ontwikkelt. www.jonathankellerman.com. Pape…Lees verder

Over Jonathan Kellerman

Jonathan Kellerman (New York, 9 augustus 1949) is een auteur van psychologische thrillers en van oorsprong klinisch psycholoog, gespecialiseerd in de behandeling van kinderen. Hij is getrouwd met Faye Kellerman en samen hebben ze vier kinderen. Faye is, net als Jonathan en oudste zoon Jesse Kellerman, een auteur van thrillerboeken.

Jonathan studeerde van 1966 tot 1971 aan de universiteit van Californië. Tijdens het laatste jaar van zijn studie maakte Kellerman samen met een vriend een komisch boek waarmee ze de Samuel Goldwyn Creative Writing Award wonnen. Na zijn studie promoveerde hij in 1974 in de psychologie aan de University of Southern California. Na zijn promotie specialiseerde hij zich in het behandelen van trauma's bij kinderen in het Kinderziekenhuis van Los Angeles.

Rond 1984 begon Jonathan fulltime boeken te schrijven. Met zijn debuutroman won hij de Edgar Allan Poe Awards en de Anthony Boucher Award. Hij werd bekend met een reeks boeken over kinder…Lees verder op Wikipedia